Inrichting voor het verrekenen
Het verrekenen van openstaande aantallen is niet standaard actief. Hoe en waar je dit inricht kun je vinden in het volgende kennisbankartikel : Inrichting voor verrekenen van openstaande aantallen instellen/controleren
Voorbeelden van hoe het verrekenen werkt
Scenario 1 : Artikel A (voorraadhoudend en wordt dus een verkooporder) wordt besteld met een aantal van 10 via BW Order. Er staat nog 1 verkooporder open met dit artikel met een aantal van 3.
Na het synchroniseren van de bestelling die middels BW Order is gedaan, worden de openstaande aantallen opgehaald. Boxwise ziet een openstaand aantal van 3 stuks. Er zijn er 10 besteld. Boxwise haalt de 3 openstaande aantallen af van het bestelde aantal 10. De verkooporder die Boxwise via de berichten wachtrij aangemaakt zal dus een aantal van 7 stuks krijgen.
Scenario 2 : Artikel A (voorraadhoudend en wordt dus een verkooporder) wordt besteld met een aantal van 3 via BW Order. Er staat nog 1 verkooporder open met dit artikel met een aantal van 3.
Na het synchroniseren van de bestelling die middels BW Order is gedaan, worden de openstaande aantallen opgehaald. Boxwise ziet een openstaand aantal van 3. Dit aantal is gelijk aan het bestelde aantal. Er zal nu geen nieuwe verkooporder worden aangemaakt door Boxwise omdat het aantal na verrekenen 0 is. De bestelling van 3 stuks staat immers nog open.
Scenario 3 : Artikel A en Artikel B (voorraadhoudend en wordt dus een verkooporder) worden besteld via BW Order, beide met een aantal van 5 stuks. Artikel A heeft nog 5 stuks openstaan in een andere verkooporder, Artikel B heeft geen openstaande aantallen. Nu wordt er door Boxwise via de berichten wachtrij wel een verkooporder aangemaakt, alleen met Artikel B. Artikel A komt dus niet op de verkooporder omdat het bestelde aantal gelijk is aan het openstaande aantal.
Bovenstaande scenario's gelden hetzelfde voor inkoopaanvraag en inkooporder scenario's.
Hoe kun je terug zien dat er een verrekening heeft plaats gevonden?
Voor gebruikers is het soms één groot vraagteken waarom na de synchronisatie er geen order verschijnt in het ERP. Dat komt omdat het ook niet heel snel en eenvoudig terug te zien is. Er is maar 1 plek waar je dit kunt opzoeken, en dat is in de berichten wachtrij van Boxwise. De berichten wachtrij kun je inzien vanuit de management portal van Boxwise onder Berichten > Wachtrij.
De bestellingen worden via de berichten wachtrij van Boxwise afgehandeld. Bij deze afhandeling worden de bestellingen omgezet naar verkooporders, inkoopaanvragen of inkooporders. Dit is afhankelijk van de inrichting van de workflows en artikelen in AFAS.
In het wachtrij bericht zie je altijd de afdeling terug in de titel. Zo kun je opzoeken wat er met dat wachtrij bericht gebeurd is. Je kunt dus zoeken op afdelingsnummer in de zoekbalk. Let op! Dit gaat eigenlijk altijd om afgehandelde wachtrij berichten, en dit filter staat standaard uit en dien je dus aan te zetten in het filter!
Voorbeeld van een titel van een wachtrij bericht :
Create sales order BW Order - OrderNr:- Key:Debtor:2663-2, Sterile:J
Als je dit wachtrij bericht selecteert zie je onderaan of er een verkooporder is aangemaakt, of dat deze niet is aangemaakt vanwege het verrekenen van openstaande aantallen.
De meldingen die je dan onderaan het wachtrij bericht ziet zijn als volgt:
- Voorbeeld wanneer er geen verkooporder is aangemaakt:
- Voorbeeld wanneer er wel een verkooporder is aangemaakt: