Printer print geen labels, pakbonnen, stickers, etiketten of andere documenten meer. Wat moet ik doen?

Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn waarom de printer geen documenten vanuit boxwise meer afdrukt. Volg de onderstaande stappen om het op te lossen. Bij een aantal stappen is er toegang tot de gebruiker waaronder boxwise draait op de boxwise server. Voor deze stappen zal er door de klant contact opgenomen moeten worden met de systeembeheerder of IT partij.

Zet altijd als eerst de printer een aantal seconden uit en daarna weer aan (aan/uit knop gebruiken, niet de stekker uit het stopcontact halen). In de meeste gevallen lost dit de problemen op!

Boxwise of systeembeheerder bellen?

  1. Werd er in boxwise een foutmelding getoond op het moment dat er een document uitgeprint hoorde te worden? Zo ja, probeer eerst aan de hand van de melding het probleem op te lossen. Stuur een ticket in als dit niet lukt.
  2. Is de Boxwise Print Agent inactief? Deze is te vinden in de Management Portal onder Print Management > Printopdrachten. Als deze inactief is moet deze gestart worden. Als je zelf bij de boxwise server kan zou je deze service kunnen starten. Stuur een ticket in indien je zelf niet bij de boxwise server zodat wij dit kunnen doen. Let op: vanaf boxwise 1.36 kan de klant dit zelf doen door op Herstarten te drukken.



  3. Op welke status staat het printbericht of de printberichten? Controleer hier ook of het printje naar de juiste printer is gestuurd gestuurd.
    - Status Fouten: er iets fout gegaan in boxwise met de verwerking van het bericht. Klik op de regel om de oorzaak te zien.
    - Status Verzonden naar printer of Afgehandeld: deze opdrachten zijn correct door boxwise afgehandeld. In dat geval is er een andere oorzaak dan boxwise waarom de printjes er niet uit komen. Neem dan contact op met systeembeheer of de IT partij indien je er zelf met de onderstaande stappen niet uit komt.

 

Eenvoudige printer controle punten

  1. Zet de printer uit en na een paar seconden weer aan.
  2. Check voor de zekerheid of alle kabels wel goed zijn aangesloten. Sluit alles aan en zet de printer aan met de aan/uit knop.
  3. Check of de printer op pauze staat (PAUSE knop). Zo ja, haal de printer van pauze af door nogmaals op PAUSE te drukken.
  4. Check of er nog genoeg papier of labels aanwezig zijn.


Printerproblemen oplossen op de server en overige

Log in op de boxwise server onder de gebruiker waaronder boxwise draait. Indien je dit zelf niet kan dienen de volgende stappen door de systeembeheerder of IT partij gedaan te worden (Deze stappen vallen niet onder Trancon support).

  1. Staat de desbetreffende printer in de lijst met printers op de boxwise server als je bent ingelogd met de boxwise gebruiker? Het is ook mogelijk dat de printer wel in de lijst staat maar met de status offline of error (de printer kan ook grijs doorzichtig zijn in de lijst). Als de printer hier niet beschikbaar is dan moet dat worden opgelost door de volgende stap uit te voeren of door de (opnieuw) printer toe te voegen. 

    Printeroffline.png

  2. Voer een herstart uit van de Print Spooler op de boxwise server. In veel gevallen lost dit het probleem op. Zoek op de server naar “Services” om de Print Spooler te vinden. Klik op het zwarte blokje om de Print Spooler te stoppen. Herstart vervolgens de Print Spooler door op het pijltje naast het zwarte blokje te klikken.
    Staat de printer daarna nog steeds in de error status met printopdrachten in de wachtrij? Overweeg dan om de printopdrachten te verwijderen en de printer vervolgens aan en uit te zetten en/of de Print Spooler nogmaals te herstarten. Documenten kunnen via de printopdrachten in boxwise altijd opnieuw ingediend worden.

    services.png

    printspooler.png

  3. Probeer een test print naar de desbetreffende printer te sturen vanaf de boxwise server met de Windows gebruiker waaronder de boxwise service draait. Komt er nu wel een printje uit? Probeer dan opnieuw een bericht via de printopdrachten in boxwise in te dienen. De verwachting is dat dit nu ook zou moeten lukken. Zo niet, controleer dan de status van het ingediende bericht in de printopdrachten.


  4. Staat het juiste IP adres nog ingesteld op de printer? Met de Citizen labelprinter kan de printer configuratie worden afgedrukt door op het kleine zwarte knopje op de achterkant van de printer te drukken. Er wordt nu een label afgedrukt met daarop een IP adres. Komt dit overeen met het IP adres van de printer dat is ingericht op de boxwise server? Zo niet dan moet dit op deze server aangepast worden.

    Klik met de rechtermuisknop op bij de desbetreffende printer op “Printer Properties” en selecteer “Ports”, zoals op de onderstaande afbeelding. Hier zijn alle IP adressen van de printers te zien.



  5. Zet de printer terug op de fabrieksinstellingen. Over het herstellen van de fabrieksinstellingen van de Citizen labelprinter hebben wij een artikel geschreven. Andere type printers zijn niet door ons geleverd en leveren wij geen support op. Citizen printer herstellen naar de fabrieksinstellingen.

Wordt het einde van de label niet goed herkent of schiet de printer zelf in de fout bij het printen? Lees dan dit artikel

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 8 van 11