Met het picken van de artikelen is een order nog niet direct geleverd in het ERP systeem en aangemeld bij een vervoerder. Na het picken komt de batch met de order(s) in de status "ReadyToPack" wat betekent dat de artikelen nog ingepakt en verzonden dienen te worden.
Het inpakken en verzenden kan met alle typen clients gedaan worden, dus met de touch applicatie, warehouse mobile en warehouse app.
Inpakken
Nadat je het magazijn in bent geweest om de artikelen te picken, kom je bij de paktafel om de orders uit de batch in te pakken. Je gebruikt de touch applicatie nu als volgt:
- Selecteer de batch waarvan je de orders wilt inpakken
- Indien de batch meerdere klanten bevat, selecteer je nu de klant die je wilt inpakken
- Scan de artikelen en geef de aantallen op
- Als een collo vol is, voeg dan een nieuwe toe via de button Nieuw
- Geef het gewicht en de afmetingen van de colli op door onder op de colli te drukken.
- Als alle artikelen zijn ingepakt, druk je op Verwerken
Serie- en batchnummer artikelen
Het inpakken van serie- en batchnummer artikelen heeft een extra stap, hierbij dien je namelijk de specifieke nummers te selecteren. Nadat een artikel is geselecteerd of gescand wordt het volgende scherm getoond:
In dit scherm selecteer je de nummers die je wilt inpakken, die keuze bevestig je door op de knop Toevoegen te drukken. Voor serienummers geldt dat je alleen de nummers hoeft te selecteren. Bij batchnummers heb je twee mogelijkheden:
- Je selecteert één nummer waarna het invoerscherm voor de gewenste aantallen wordt getoond. Na bevestiging van het aantal wordt het nummer ingepakt.
- Je selecteert meerdere nummers. Deze nummers worden direct met de overgebleven aantallen ingepakt.
Uitpakken
Het uitpakken werkt volgens hetzelfde principe als het inpakken, maar je verplaatst de artikelen van rechts naar links. Om artikelen uit te pakken, druk je op de button In / Uit. Als de button is ingeschakeld, resulteert een scan van het artikel in het uitpakken van het artikel.
Door nogmaals op de In / Out button te drukken, schakel je de modus weer uit. Je kunt artikelen nu weer inpakken.
One Scan
Met de One Scan button kan je de gelijknamige functionaliteit inschakelen. Wanneer One scan is ingeschakeld, zal met elke scan van een artikel het artikel met aantal 1 worden ingepakt. Je krijgt op die manier dus geen pop-up waar je het aantal dient op te geven.
Deze optie kan snel werken en bovendien leiden tot minder fouten, elke artikel wordt immers gescand.
Verzenden
Op het moment dat je een order hebt ingepakt op de touch kun je aansluitend de order verzenden. Volg de onderstaande stappen:
- In het inpakscherm druk je op Verwerken > Start
- In het venster Verzenden selecteer je de shipping plugin (b.v. boxwise, Transsmart of Sendcloud)
- Selecteer de leveringsdienst
- Druk op Nu verzenden
In het verzendscherm kan je eventueel nog het adres, de ophaal- en aflevertijden en verzendinstructies aanpassen.
Start en verzend
Wanneer de leveringswijze op de verkooporder is gekoppeld aan een transportdienst (via Transport koppelingen), dan is het mogelijk om het verzendscherm over te slaan. In dat geval is er naast de Start button een Start en verzend button zichtbaar.
Door op de Start en verzend button te drukken sla je het verzendscherm over en gebruikt je de gekoppelde transportdienst. Als je er van uit kunt gaan dat deze koppeling altijd klopt, dan kan deze button je veel tijd besparen.