Orderverwerkingen via de wachtrij

Het is in boxwise mogelijk om de verwerkingen van verkooporders via de berichten wachtrij te laten verlopen. Dit betekent dat de gebruiker niet hoeft te wachten op de verwerking van de order in het ERP systeem maar dat deze verwerking op de achtergrond gebeurt.

Via de instelling "Processing Mode" in het instellingen menu kan ingesteld worden hoe de verwerkingen moeten plaatsvinden (queued of direct). Wij raden aan om een aanpassing van deze instelling altijd in overleg met een consultant van trancon te doen.

Standaard staat de instelling voor de orderverwerking op 'direct' en worden de orders dus niet op de achtergrond verwerkt.

Omdat er zowel voor- als nadelen op te noemen zijn voor het gebruik van de wachtrij voor orderverwerkingen, tonen wij deze hieronder in een overzicht.

Voordelen

  • De gebruiker die de orders inpakt en verzend hoeft niet meer te wachten totdat de order is verwerkt in het ERP systeem. Dit levert veel tijdwinst op.
  • Wanneer er een foutmelding optreedt bij de verwerking van de order, dan is deze inzichtelijk in de berichten wachtrij. Deze fouten kunnen centraal opgelost worden zonder dat het tijd kost voor de gebruikers in het magazijn.

Nadelen

  • De ERP pakbon wordt nog steeds pas afgedrukt als de verwerking van de order in het ERP systeem gedaan is. Om tijdwinst te behalen met de wachtrij verwerkingen zal dus afgestapt moeten worden van de ERP pakbon. Een alternatief hiervoor zou de boxwise pakbon kunnen zijn.
  • In het verlengde van het punt hierboven heeft de boxwise pakbon het nadeel dat deze er in één variant is en niet per taal of verkooprelatie te koppelen is. Daarnaast zal er maatwerkinrichting nodig zijn om de backorderregels eventueel af te drukken.
  • Omdat de aanmelding bij Transsmart mogelijk eerder gebeurt dan dat de orderverwerking in de wachtrij is gedaan, is het niet meer mogelijk om de waarde van de zending door te geven aan Transsmart en dus de vervoerder. Hierdoor zijn rembours zendingen niet meer mogelijk.
  • Wanneer foutmeldingen in de wachtrij niet tijdig worden opgelost, heeft dat als consequentie dat de voorraad niet meer klopt. De artikelen zijn dan immers weg terwijl de voorraad niet is afgeboekt.
  • Wanneer een order is aangepast, verwijderd of handmatig is verzonden terwijl deze al in een batch stond, zal er geen melding getoond worden als de gebruiker in het magazijn de order probeert te verzenden. Als de foutmelding in de wachtrij niet op tijd wordt opgemerkt, bestaat de kans dat een order dubbel wordt verzonden.
  • Het pakbon nummer van de ERP pakbon kan niet worden doorgegeven aan Transsmart of worden afgedrukt op de boxwise pakbon. 
  • De track and trace link kan niet worden bijgewerkt in het ERP doordat de order nog niet vrijgegeven is.
Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 1 van 1