Om met de track & trace functionaliteit te kunnen werken dienen er een aantal zaken ingericht te worden. Hieronder een overzicht van de noodzakelijke inrichting.
Lees hier meer over wat je met de track & trace functionaliteit kan
Trace stock items (Outbound)
Om statussen te kunnen registreren op verzendcolli dient de volgende instelling aangezet te worden:
Instellingen > Algemeen > Track and Trace > Trace stock items (Outbound)
Trace non stock items (Inbound)
Om statussen te kunnen registreren voor niet-voorraadhoudende artikelen dient de volgende instelling aangezet te worden:
Instellingen > Algemeen > Track and Trace > Trace non stock items (Inbound)
Als deze instelling aan staat, dan wordt er bij het ontvangen van een inkooporder gecontroleerd of er niet-voorraadhoudende artikelen zijn ontvangen waarvoor een klant (verkooprelatie) bekend is. Dit werkt alleen voor Afas Profit klanten waarbij deze inkooporderregels zijn gecreëerd vanuit inkoopaanvragen.
Voor elke combinatie van ontvangstnummer + klant wordt er na activatie van deze instelling een SSCC nummer gecreëerd waarop de statussen geregistreerd kunnen worden.
Statussen
Er worden standaard drie systeem statussen meegeleverd: Verzonden, Ontvangen en Handmatig afgehandeld. Verzonden en Ontvangen zijn de statussen die colli krijgen nadat ze respectievelijk zijn verzonden en ontvangen in het magazijn. Deze statussen hebben standaard de eigenschap dat het een afgehandelde status is. Dit betekent dat het de laatste stap in het track & trace proces is. Om meer statussen te registreren dient het volgende ingesteld te worden:
- Status Verzonden: Afgehandeld uit
- Status Ontvangen: Afgehandeld uit
- Per status die je wilt registreren:
-
- Naam
- Barcode
- Kleur
- Klantscan J/N
- Ondertekening J/N
- Afgehandeld J/N
- Actief J
-
lees meer over het inrichten van statussen...
BW Order app
Om statuswijzigingen te kunnen registreren dien je te beschikken over een Android device met daarop de BW Order app. Deze app dient gekoppeld te worden aan je boxwise omgeving.
lees meer over het koppelen van de BW Order app...
Het plannen van de BW Order publisher
Indien je al werkt met BW Order dan is onderstaande niet nodig. De taak staat dan al gepland namelijk. Bij twijfel graag ons contacten over de inrichting van de publisher.
Om de BW Order app van data te voorzien dient de BW Order Default data publisher als scripttaak ingepland te worden. Ga hiervoor naar Berichten > Publishers & Handlers, selecteer de BW Order Default data publisher en druk op Scripttaak plannen. Geef vervolgens de dagen en tijdstippen op waarop de data klaar gezet moet worden voor de BW Order app.
Automatisch inpakken per order
Wanneer je niet met SSCC labels wilt werken en de SSCC code niet wilt scannen tijdens het registreren van de statuswijzigingen, dan is er de mogelijkheid om in plaats daarvan het pakbonnummer te scannen. Dit werkt alleen onder de volgende voorwaarden:
- Tijdens het inpakken worden er in één collo artikelen voor maximaal één order ingepakt
- Tijdens het inpakken worden de artikelen van een order niet verspreid over meerdere colli
Wanneer er niet handmatig maar automatisch wordt ingepakt, dient de volgende instelling als volgt ingesteld te worden:
Instellingen > Algemeen > Behavior > Add or split processed outbound orders into boxes: PerOutboundOrder
Barcode op de pakbonnen
Wanneer je bij de registratie van statuswijzigingen voor voorraadhoudende artikelen geen SSCC codes scant maar het pakbonnummer, dient dit pakbonnummer als barcode afgedrukt te worden op de pakbon.
Barcode op de ontvangstrapporten
Wanneer je bij de registratie van statuswijzigingen voor niet-voorraadhoudende artikelen geen SSCC codes scant maar de combinatie van ontvangstnummer en klantnummer, dient dit nummer als barcode afgedrukt te worden op het ontvangstrapport.