De powerscanner is de scanner die wordt gebruikt bij de boxwise touch applicatie. Het kan voorkomen dat je geen barcodes kan uitlezen met de powerscanner of dat barcodes niet goed worden uitgelezen. Soms krijg je daarbij een rx/tx failure melding. In dit stappenplan leggen wij uit hoe je dit kan oplossen.
In de stappen nemen wij de gele Datalogic Powerscanners als voorbeeld.
Heb je problemen met het scannen van barcodes met de Skorpio wifiscanner? Klik dan hier
A. De powerscanner kan de barcode niet scannen (de laser kleurt niet groen/geeft een error geluidje)
- Is de antenne aangesloten aan de cradle (basisstation)?
- Brand het host en reader lampje?
-
- Zo niet, controleer de bekabeling
-
- Heb je de configuratie barcodesheet voor de scanner al/nogmaals doorlopen?
-
- Zoek op de kennisbank naar het model van de scanner (bijvoorbeeld "pm9300"). Elk model dat wij uitleveren heeft een eigen pagina waarop je een configuratie barcodesheet kan vinden dat nodig is om de scanner te resetten en opnieuw te configureren. Het is belangrijk dat de configuratie goed is gedaan en dat de scanner is "gelinked" aan de cradle.
-
- Knippert het radio lampje bij het scannen van de barcode?
-
- Zo niet dan communiceert de scanner niet met de cradle. Loop de configuratie barcodesheet door dat bij het model hoort.
-
- Is de barcode wel met andere powerscanners/Skorpio scanners of telefoons te scannen?
-
- Zo niet dan is de barcode mogelijk slecht (of zie de volgende stap)
-
- Is het desbetreffende type barcode geconfigureerd op de powerscanner?
-
- Dit is alleen relevant als je bepaalde type barcodes niet kunt scannen. Niet alle type barcodes zijn standaard actief op de powerscanners. Dit dient aan het hand van de manual te doen dat hoort bij het desbetreffende scanner model. Deze zijn te vinden op onze kennisbank.
-
B. De powerscanner kan de barcode wel scannen, maar de barcode wordt niet getoond in boxwise
- Heb je de COM poort in de touch applicatie aan de rechter kant gezet?
-
- Vanuit de touch applicatie binnen alle gekoppelde apparaten goed ingesteld te worden. Die doe je vanuit het com poorten scherm dat te vinden is vanuit het hoofdmenu > instellingen of hij het opstarten. Zet de juiste COM poort onder het kopje "COM Poorten voor barcode scanners". Als je het niet zeker weet kan je zelf testen welke COM poort bij de scanner hoort door ze, stuk voor stuk, naar rechts te zetten en een testscan te doen. Bij succes wordt de barcode linksonder getoond.
-
- Bij USB aansluiting: installeer/herinstalleer de driver
-
- Ook de driver is op onze kennisbank te vinden. Zoek op onze kennisbank naar het model van de powerscanner.
-
- Start de computer opnieuw op en probeer het opnieuw
- Vraag jullie systeembeheer/IT man op de COM poorten te analyseren op de computer
- Stuur een ticket in op onze kennisbank waarin je duidelijk uitlegt wat er aan de hand is
C. De barcode wordt wel getoond in boxwise, maar boxwise doet niet wat ik wil
- Staat de gescande barcode goed gekoppeld aan het artikel of de locatie in AFAS of Exact? Barcodes kunnen op verschillende plaatsen in het ERP geregistreerd worden. Let er ook op dat de barcode niet per ongeluk dubbel staat geregistreerd. Controleer de Artikel Barcodes in de boxwise management portal om te zien of de barcode niet dubbel bekend is in boxwise voor verschillende artikelen.
- Achterhaal welke data er wordt uitgelezen bij het scannen van de barcode
-
-
- Log in op een touch applicatie
- Druk op CTRL + F4
- Scan de desbetreffende barcode
- De inhoud wordt nu weggeschreven in het scherm (zie afbeelding)
- Controleer of deze inhoud een op een bij het product in het ERP is geregistreerd
-
- Stuur een ticket in waarbij je een scherpe foto van de barcode toevoegt en aangeeft welke data er door boxwise wordt uitgelezen. Vergeet niet te melden wat je had verwacht dat er zou gebeuren bij het scannen van de barcode en vanuit welke menu in boxwise je de barcode scant.