Bij het scannen van barcodes kan het voorkomen dat barcodes of een bepaalde barcode niet gescand kunnen worden met de scanners. Dit artikel focust zich op het scannen van barcodes met Skorpio scanners.
Heb je problemen met het scannen van barcodes met de powerscanner? (scanner bij de touch applicatie) Klik dan hier
A. De Skorpio scanner kan de barcode niet scannen (de laser kleurt niet groen)
- Is het desbetreffende type barcode wel actief gezet op de scanner?
-
- In de management portal kunnen de instellingen onder Instellingen > Scanner voor verschillende type barcodes ingesteld worden. Niet alle type barcodes staan standaard op actief. Zet het vinkje op "Enable" van de desbetreffende barcode en sla de verandering op.
-
- Controleer of de kwaliteit van de barcode wel goed is. Probeer bijvoorbeeld via andere Skorpio/powerscanners of een smartphone de barcode uit te lezen. Als dat ook niet lukt dan kan het zo zijn dat de barcode zelf niet goed is of dat dit type barcode een specifieke inrichting vereist. Stuur in dat geval een ticket in met een duidelijke foto van de barcode, benoem het type barcode, wat je precies probeert te scannen en voeg een goede omschrijving van het probleem toe.
B. De Skorpio scanner kan de barcode wel scannen, maar vervolgens gebeurt er niets
- Staat de gescande barcode goed gekoppeld aan het artikel of de locatie in AFAS of Exact?
-
- Barcodes kunnen op verschillende plaatsen in het ERP geregistreerd worden. Let er ook op dat de barcode niet per ongeluk dubbel staat geregistreerd. Controleer de Artikel Barcodes in de boxwise management portal om te zien of de barcode niet dubbel bekend is in boxwise voor verschillende artikelen.
-
- Ligt het artikel of serie/batchnummer wel echt op die locatie?
-
- Indien je iets probeert te scannen dat er volgens boxwise niet ligt zal je bovenin een kleine balk zien met de tekst "ID ligt niet op deze locatie".
-
- Controleer wat de scanner precies uitleest bij het scannen van de barcode. Dit doe je via de decoder. Via de onderstaande stappen ziet je hoe je dat kunt achterhalen. Stuur vervolgens een ticket in met een duidelijke omschrijving van wat je probeert te doen, wat je scant, welke type barcode dat is. Vergeet ook niet om een duidelijke foto van de barcode mee te sturen.
Decoding op de Skorpio X4 handscanner
- Ga naar Start > Settings > Control Panel
- Ga naar Decoding
- Druk vervolgens op het kleine barcode icoontje onder de "OK" knop en scan de desbetreffende barcode
- In het midden van het scherm wordt nu de inhoud van de barcode getoond
- Controleer of de inhoud ook precies zo bij het product in het ERP is geregistreerd
Decoding op de handscanner Skorpio X3 (oud model)
- Ga naar Start > Settings > Control Panel
- Ga naar Decoding
- Druk rechtsboven op het barcode logo
- Scan de desbetreffende barcode
- In het midden van het scherm wordt nu de inhoud van de barcode getoond
- Controleer of deze inhoud een op een bij het product in het ERP is geregistreerd
Decoding op de Touch
- Log in op een touch applicatie
- Druk op CTRL + F4
- Scan de desbetreffende barcode
- De inhoud wordt nu weggeschreven in het scherm (zie afbeelding)
- Controleer of deze inhoud een op een bij het product in het ERP is geregistreerd
Problemen uitlezen barcode met de powerscanner
Stappenplan problemen met scannen barcodes powerscanner